Tveksam

Hjälp!! Det läkemedel som jag förmodligen ska börja käka är riktigt farligt..


Det har varit en hel del diskussioner om läkemedlet bör tas bort från marknaden eller ej på grund av alla biverkningar. Aftonbladet har till exempel skrivit om Jimmy Lindgren som begick självmord på grund av medicinen. I sverige är medicinen förbjuden men kan skrivas ut på licens. De som skriver ut medicinen har skyldighet att upplysa om biverkningarna, tyvärr sker detta inte idag. Många patienter får reda på biverkningarna först efter att de fått permanenta skador de måste leva med resten av livet.




Här är några av biverkningarna (obs: många består resten av livet):


Hudproblem

Bland annat läppinflammation, håravfall, ljuskänslighet.

Påverkan på muskler och skelett
Bland annat ledsmärta.

Psykiska problem
Bland annat depressioner och personlighetsförändringar.

Biverkan på lever och galla
Bland annat skrumplever.

Mag- och tarm-påverkan
Bland annat kräkningar och ändtarmsinflammationer.

Neurologiska biverkningar
Bland annat huvudvärk, yrsel och muskelsvaghet.

Ögonproblem
Bland annat ögoninflammationer och ljusskygghet.

Allmänna biverkningar
Bland annat frånvaroattacker, viktökning och anorexi.

Påverkan på ämnesomsättningen
Bland annat höga blodsocker halter och högt kolestorol.

Påverkan på luftvägarna
Bland annat andfåddhet.

Blodbiverkan
Bland annat näsblod, blodbrist.

Endokrina biverkningar
Bland annat ökad behåring och bröstförstoring hos män.

Påverkan på cirkulationen
Bland annat hjärnpropp.

Biverkningar på kvinnliga könsorgan
Bland annat missfall.

Tandpåverkan
Bland annat tandlossning.

Biverkan på urinvägarna
Bland annat njurinflammation.

Autoimmuna reaktioner
Bland annat att kroppen bildar antikroppar mot ett kroppseget ämne.

Fosterpåverkan
Bland annat missbildningar.


Nya biverkningar upptäcks med jämna mellanrum, ovanstående lista är ej komplett.


Kommentarer
Postat av: Anonym

vad är det för jävla påhitt? hitta annan medicin.

2010-01-12 @ 08:20:26
Postat av: Angelina

Och du, en sak till. Om du bestämmer dig för att få den utskriven och har några frågor till mig ang. någonting. om du får någon biverkning eller något...så är det bara att höra av dig om du vill höra hur jag hade det med vissa bitar! :)

2010-01-12 @ 20:54:42
Postat av: Max

Roaccutan?

2010-01-13 @ 21:42:21
Postat av: Maja

SV: exakt!

2010-01-13 @ 23:06:17
URL: http://alkoholicparty.blogg.se/

Kommentera Majas inlägg här:

Jag heter:
Kom ihåg mitt namn?

Min mejl: (publiceras ej)


Min blogg:


Min kommentar:

Trackback
RSS 2.0