Svar på Cypernfrågor



Har fått en del frågor angående mina 7 månader på Cypern förra året
, antar att det börjar dra ihop sig till en ny säsong. Kan berätta lite smått om tiden där.

Jag sökte jobbet som servitris på Gracian Park Hotel via arbetsförmedlingen och for på intervju uppe i Stockholm, efter 13 min intervju fick jag direkt reda på att jag var 1 av 300 som fått jobbet. Till slut blev vi 8 st svenskar som åkte ner i början av april.

De första 2 veckorna hölls en servervingskurs på en kinarestaurang av en svensk kvinna. Det hela avslutades med ett "prov" där vi alla 8 blev godkända. Under tiden bodde vi i Gracian Parks personallägenheter, nya fräscha lägenheter.

Efter utbildningen snackade kvinnan som höll i kursen ihop sig med vice manager på hotellet och därefter valde han ut 4 av oss som fick stanna kvar på Grecian Park och vilka 4 som fick börja jobba på Gracian Bay inne i Aiya Napa. Det blev som jag hade bett till gud om kvällen innan. Jag, Ewelina, Ida & Cecilia.

Jag fick reda på att jag skulle börja jobba nere vid stranden på en liten taverna/café medan de andra 3 började på restaurangen på hotellet. Så fortsatte det i några månader. Jag fick sedan en infektion i kroppen och gick med feber i flera veckor, det var svårt att känna av om det bara var värmen eller om det verkligen var feber. När jag fick ögoninfektion för andra gången tog jag mig till sjukhuset och fick stanna hemma i 1 vecka. Därefter började jag uppe på hotellet som minibar-tjej och lite i poolbaren.

Vi var de första skandinaviska tjejer som jobbat på Grecianhotellen. Så de hade oss lite som försökskaniner. Det visade sig efter några veckor att de var mycket nöjda och vi fick förhöjd lön. Dock hade vi sämst lön på hela hotellet, gymnasieelever från Slovakien som var där och hade praktik fick mer pengar än oss. 

Vi fick frukost, lunch och middag varje dag, verkligen inte den bästa och ofta samma mat 2 dagar i rad. Vi jobbade mest med Cyprioter, Slovakier, Littauer & Polacker.

Vi jobbade 6 dagar i veckan och fick reda på schemat varje söndag. Om man hade önskemål kunde man säga till eller byta kollegor emellan. Det var sjukt jobbigt att jobba 6 dagar i veckan i den värmen. Jag trodde att det inte skulle vara några problem då man var PÅ CYPERN i MEDELHAVET! Men det glömde man snabbt bort. Man såg inte den fina semesterorten när man var där nere och slet.. tyvärr! Jag längtade även hem rätt mycket i slutet (har aldrig haft hemlängtan förut).



Nedan kommer några specifika frågor ni har ställt med svar.


Roligt? Roligt vill jag inte säga är det rätta ordet. Vissa stunder var riktigt roliga och jag är så glad över att jag träffade de andra tjejerna.


Jobbigt? Jobbigt var det, 8-9 h jobb om dagen 6 dagar i veckan i medelhavsklimatet var inte uppfriskande. Det var mycket jobb & svett.

Fick man sin lön som man skulle? Lönen fick vi som vi skulle. Dock fick vi sämst lön av all personal (råder er att snacka med vice manager Andreas om lönen innan påbörjat arbete)

Behandlades man bra? Både ja & nej. Cyprioterna är ett speciellt folk. De är väldigt bestämda och faktiskt lite smått snobbiga (iallafall där vi jobbade). Det kändes som att de högst uppsatta såg ganska mycket ner på oss. De hade rätten till det med. Jag är som jag är, jag säger vad jag tycker! Och det uppskattades INTE där. Mig kallade dem in på ett möte på min lediga dag pga en statusuppdatering på min facebooksida. Jag skrev ett internt skämt som handlade om personalen på hotellet. (hoppades nästan på en hemskickning där)
Men gästerna var oftast trevliga, speciellt britterna. Ryssarna är ett skumt folk dock.

Trivdes du? Jag trivdes ihop med de svenska tjejerna!

Mycket hemlängtan? Ovanligt mycket, jag lärde mig att uppskatta min familj & vänner här hemma ännu mer.

God mat? Maten på hotellet var ingen hit, mycket bönor, inälvskött, lamm mm. Vi gick oftast och åt på någon restaurang bredvid lägenheten. Jag som jobbade nere på cafét fick käka där 1-2 ggr om dagen under arbetstid (och min day off).

Räckte pengarna? Pengarna räckte gott och väl. Vi fick 450 eruo i månaden plus dricks. Jag fick ca 150-200 euro i dricks i månaden nere på cafét restaurangpersonalen fick betydligt mindre.

Gick det bra att jobba 6 dagar i veckan? Det gick.. kan man väl säga. Inget jag vill göra igen! (fick ibland 2 days off nere på cafét). Du har rätt till 1,25 dagar ledigt i veckan så om du endast är ledig 1 dag i veckan hela säsongen får du bonuspengar när du åker hem.

Mycket tid till fest? Knappt, om man skulle festa fick det bli kvällen före day off. Och day off hade man inte ofta tillsammans med de andra tjejerna. Om man jobbar uppe i restaurangen slutar man vid 22-23 (man jobbar split), det blir rätt sent.


Hoppas ni har fått veta det ni ville veta. Hör av er igen om ni har fler frågor!


Kommentarer
Postat av: J =)

Tack för svaren =) Det låter ju lite si och så.. men det är säkert en bra erfarenhet!

2011-03-20 @ 21:45:52
Postat av: Maja

SV: Ingen fara! Det var verkligen en enorm upplevelse och en bra erfarhenhet. Och vi alla är olika, du kommer säkert trivas! Lycka till.

2011-03-20 @ 23:23:33
URL: http://alkoholicparty.blogg.se/
Postat av: Mimi

Hej, guuud va roligt och läsa att det inte kommer vara DET BÄSTA SOM HÄNT I ENS LIV. För man måste tänka realtistiskt.



Ska just nu ner den 11 april till den 21 oktober och jobba på ving's hotel i ayia napa. Är fett taggad, men vet att de kommer bli tufft :)



Så ditt inlägg ger jag riktigt mycket kredd till :)



2011-03-22 @ 00:12:56
URL: http://mimimihalek.blogg.se/

Kommentera Majas inlägg här:

Jag heter:
Kom ihåg mitt namn?

Min mejl: (publiceras ej)


Min blogg:


Min kommentar:

Trackback
RSS 2.0